Van Pingyao tot Ping'an

18 juli 2016 - Guilin, China

Vanuit het drukke maar geweldige Beijing, stapten we in een oase van rust (relatief gezien) in het historische centrum van Pingyao. Met een idyllisch guesthouse als thuisbasis hebben we heerlijk door de straten gewandeld, van een voetmassage genoten en lekker gegeten. 's Avonds hebben we tegen onze verwachting in met een aantal Denen en Chinezen de dansvloer (of te wel het podium) onveilig gemaakt. Dit resulteerde in een publiek op straat! De tweede dag stond er een wandeling op de Mainshan mountain op de planning met een Canadese familie. In de regen zijn we met klimladders stukken door de bergen geklommen, best wel een glibberige ervaring!

Met een snelle trein (zo'n 260 km/uur) waren we met een aantal uur in Xi'an, de sfeer van de stad beviel ons zeer goed. Een bezoekje aan het terracotta leger, fietstocht over de stadsmuur, drankje drinken op de rooftopbar van het hostel en een night-ride fietstocht met een groep Chinezen, we hebben ons hier goed vermaakt. Als echte Hollandse fietstalenten manoeuvreerde wij ons door deze miljoenen stad. Het knallend hoogtepunt in Xi'an was de lichtshow bij de big goose pagoda, wat meer een watershow was waar je kon lachen om wegrennende Chinezen (de wind zorgde voor flinke vlagen water). De terugweg naar het hostel zorgde voor nog meer lol, met z'n vieren propte we ons in een kleine tuktuk die ons weer bij het hostel afzette.

Chengdu stond in het teken van twee hoogtepunten: de Giant Buddah en de panda's! De busrit en lange rij waren het zeker waard, wat was de Giant Buddah imposant. Maar wat me het meest bijblijft van Chengdu zijn de panda's. Om 7 uur 's morgens stonden wij al klaar bij het park en we hadden natuurlijk een top plek gevonden. Even wachten en toen mochten de panda's naar buiten, de bamboetakken stonden al klaar en vol enthousiasme begonnen ze te eten. De baby panda's waren net knuffeltjes terwijl de grote panda's heerlijk lui en komisch waren om te zien. In Chengdu waren er helaas geen picture menu's meer, dus dan wijs je gewoon iets aan wat je buurman aan het eten is.. heerlijke beef-noodlesoup!

Een taxi, vliegtuig, bus, taxi, bus en local bus verder belandde we in een klein bergdorpje tussen de rijstvelden. Ping'an was heel erg mooi en rustgevend. Onze kamer keek uit over de rijstvelden en we hebben mooie wandelingen gemaakt door de rijstvelden. Een deel van de bewoners droeg nog traditionele kleding. De mensen waren heel open en vriendelijk. Na een nachtje slapen in Guilin zijn we met de boot over de Li-river naar Yangshuo gereisd. Dit was de eerste keer dat we zelf deel uitmaakte van een hysterische Chinese tourgroep. Een microfoon met echo, een knuffel op een stok en een overactieve gids gaven een hilarische ervaring en eenmaal in Yangshou wisten we niet hoe gauw we weg moesten komen. Nu lig ik op een ligbedje naast het zwembad van het hostel, zowaar het eerste zwembad deze reis!!

Er staan weer nieuwe foto's in het China album, in willekeurige volgorde en wellicht wat dubbele ;) (de wifi werkt niet zo goed mee)

1. Willy:
    18 juli 2016
    Super mooie foto 's bij dit leuke reisverhaal!
  2. Renée:
    23 juli 2016
    Super tof were Tessa! Groetjes van de zusjes uit Namibië!